Mario: Nezničitelná Legenda Herního Světa
Mario je bezpochyby nejprodávanější a nejúspěšnější herní série všech dob. Tato ikonická postava z dílny japonského herního designéra Shigeru Miyamota a společnosti Nintendo má na kontě neuvěřitelných 870 milionů prodaných her napříč různými platformami a žánry.
Příběh Maria začal v roce 1981, kdy se objevil jako bezejmenný tesař ve hře Donkey Kong. O dva roky později už dostal vlastní hru Mario Bros. a jeho nezaměnitelný vzhled s červenou čepicí, modrými montérkami a hustým knírem. Pravý rozjezd série ale přišel v roce 1985 s vydáním Super Mario Bros. pro NES, které definovalo žánr skákacích plošinovek.
V následujících dekádách se Mario stal vlajkovou lodí Nintenda a objevil se v desítkách her, od plošinovek přes závody v Mario Kart, sportovní arkády až po RPG jako Super Mario RPG nebo Paper Mario. Kromě toho hostoval v bojovkách Super Smash Bros., partičkách Mario Party a spoustě dalších.
Hry s Mariem se vyznačují barevnou grafikou, chytlavou hudbou, precizním ovládáním a kreativním level designem plným tajných místností a překvapení. Příběhy jsou vesměs jednoduché - zachránit princeznu Peach před zlým Bowserem, ale slouží dobře jako kulisa pro skvělou hratelnost.
Za úspěchem Maria stojí především jeho duchovní otec Shigeru Miyamoto a interní týmy Nintenda jako Nintendo EAD. Miyamoto se narodil v roce 1952 a k Nintendu nastoupil v roce 1977. Proslavil se jako autor Maria, Donkey Konga, Zeldy nebo Pikmin a za své zásluhy byl v roce 2010 uveden do Síně slávy Akademie interaktivních umění a věd.
Nintendo byloeno už v roce 1889 a původně vyrábělo hrací karty hanafuda. K videohrám se dostalo koncem 70. let a první velký hit slavilo s Game & Watch a konzolí NES. Dnes patří mezi nejvýznamnější firmy v herním průmyslu a jeho interní studia jako Nintendo EAD, Nintendo EPD nebo Intelligent Systems patří ke špičce v oboru.
Není tedy divu, že Mario je s přehledem nejprodávanější herní sérií. Jen hlavní plošinovkové hry se prodaly v počtu přes 430 milionů kusů, Mario Kart přidává dalších 175 milionů a spolu s ostatními hrami se dostáváme na závratných 870 milionů prodaných her. Nejúspěšnější jednotlivé tituly jsou:
- Super Mario Bros. (1985, NES) - 58 milionů kusů
- Mario Kart 8 / Deluxe (2014/2017, Wii U/Switch) - 69 milionů kusů
- New Super Mario Bros. (2006, DS) - 30,8 milionu kusů
- New Super Mario Bros. Wii (2009, Wii) - 30,3 milionu kusů
- Super Mario Odyssey (2017, Switch) - 27,7 milionu kusů
Fenomén Mario ale nekončí jen u videoher. Však se taky objevil ve třech animovaných seriálech, komiksech, manga, hollywoodském filmu Super Mario Bros. z roku 1993 a letos ho čeká nový animovaný film Super Mario Bros. ve spolupráci Nintenda s Illumination Entertainment (Mimoni, Tajný život mazlíčků). Však má Mario i svůj vlastní zábavní park Super Nintendo World v Japonsku!
Je jasné, že Mario tu s námi bude ještě hodně dlouho. Nintendo ho pravidelně oprašuje v nových hrách pro každou generaci konzolí a inovuje jeho hratelnost, naposledy třeba v Super Mario Odyssey. Fanoušci ho milují, kritici zbožňují a prodeje neklesají. Nezbývá než smeknout před italským instalatérem, který dobyl svět videoher a popkultury.
A zde je pro srovnání tabulka 20 nejprodávanějších herních sérií. Mario samozřejmě kraluje, ale i ostatní značky se mají čile k světu:
Herní série | Prodané kusy |
---|---|
Mario | 870 000 000 |
Tetris | 500 000 000 |
Pokémon | 480 000 000 |
Grand Theft Auto | 440 000 000 |
Call of Duty | 425 000 000 |
FIFA | 325 000 000 |
Minecraft | 300 000 000 |
Final Fantasy | 180 000 000 |
The Sims | 175 000 000 |
Sonic the Hedgehog | 160 000 000 |
The Legend of Zelda | 140 000 000 |
Battlefield | 80 000 000 |
Assassin's Creed | 75 000 000 |
Halo | 70 000 000 |
Resident Evil | 65 000 000 |
Need for Speed | 60 000 000 |
Tom Clancy's | 55 000 000 |
Dragon Quest | 50 000 000 |
Gran Turismo | 45 000 000 |
Celkem | 4 715 000 000 |
Čísla představují kvalifikované odhady založené na dostupných informacích o prodejích jednotlivých dílů v rámci sérií. Přesná oficiální data pro všechny tituly nejsou k dispozici, proto mohou být reálné počty o něco vyšší či nižší.